Истинската съпруга е много
добра домакиня, говори приятно, напълно е посветена на своя съпруг и му е
безрезервно вярна. Мъж, чиято съпруга притежава тези три качества, е равен на
Индра, царя на Рая. Той не е обикновен човек.
***
Тук се описват качествата на добрата съпруга. Във Ведите се казва, че ако
между съпруга и съпругата няма конфликти, в дома им живее самата Богиня на
Щастието. За да може това да се случи, и двамата трябва да изпълняват
съответните си задължения. Тези задължения са описани във Ведите.
Съпругата трябва да е добра домакиня. Ето защо важна част от обучението на
момичетата във Ведическата култура е обучение в домакинска работа, готвене,
чистене, правилно разходване на средствата за поддръжка на дома и
домакинството, и т.н. Традиционно, според Ведите, работата на мъжа е извън
дома, а на жената – вътре в дома. Въпреки че егалитарното западно общество се
опитва да заличи естествено съществуващите разлики в псхологията между мъжете и
жените, тези различия остават и дори се задълбочават. Според проучванията, провеждани
в страните от Скандинавия, регионът с „най-еманципираното“ законодателство в
целия свят, мъжете и жените, вместо да уеднаквят предпочитанията си, все още
избират традиционно мъжки и традиционно женски професии. Въпреки че законите в
тези държави окуражават жените да се изявяват във всички сфери на живота, те
все още и все по-категорично избират да работят като лекарки, учителки и
медицински сестри вместо като инженери, автомонтьори или заварчици. Според
подобни проучвания, проведени в България, българските жени все още смятат, че
ролята на мъжа е да осигурява издръжката и защитата на семейството, а на жената
– да се грижи за децата и домакинството. Очевидно е, че традиционните роли са
се утвърдили като традиционни не защото са били наложени със сила от
потисническата патриархална система, а защото са естествено заложени в мъжката
и женската психология от самото начало на Вселената.
За да може мъжът да е ентусиазиран успешно да се справя с
предизвикателствата на своите задължения, той трябва да бъде подкрепян от
поведението на своята съпруга. Тя трябва да поддържа ред и чистота в дома,
думите й трябва да са приятни и произнесени с нужното уважение и да е напълно
вярна на съпруга си. Ако съпругата следва тези прости принципи, тя ще покори и
контролира съпруга си чрез своите добродетели. Най-ефективният начин на контрол,
който някой може да упражнява, е чрез безкористно служене. Самият Бог
потвърждава, че по този начин човек може да покори самия Него:
„Така, както вярната съпруга покорява своя нежен съпруг чрез своето
служене, чистите предани, които са еднакви към всички и са напълно отдадени на
Мен в сърцата си, Ме държат под своя пълен контрол.“ („Шримад-Бхагаватам“
9.4.66)
Разбира се, трябва да отбележим, че отговорността за мира и щастието в
семейството лежи основно върху плещите на мъжа. Тъй като жената естествено
следва примера, който мъжът дава, всички качества, които жената се очаква да
проявява, трябва да бъдат първо проявени и демонстрирани на практика от мъжа.
Тогава жената естествено ще следва добрия пример. Ако мъжът просто изисква
жената да проявява добри качества, докато самият той е затънал в пороци, семейният
живот ще бъде провал, никой няма да е щастлив и отговорен за това ще бъде
съпругът.
Семейният живот е голямо предизвикателство и е предназначен, освен за
всичко друго, и за формирането на характер. Затова във Ведите разводът не е
позволен. Ако съпругът и съпругата винаги имат лесната опция да си тръгнат,
когато се сблъскат с естествените трудности на съвместния живот с друг човек,
тогава те най-вероятно няма да са готови да положат необходимите усилия, за да
направят брака си успешен. Традиционно преди женитбата във Ведическото общество
се прави хороскоп, който показва дали момчето и момичето си подхождат. Но дори да
се окаже, че според хороскопите им те са родени един за друг, те не бива да се
осланят на това и да се отпускат; те трябва да работят много упорито и
целенасочено, за да направят брака си успешен. Често, за да запази семейството
си, човек трябва да е готов да премине през пълна трансформация на характера си
и да изкара на бял свят своето истинско, по-висше „аз“. Това е възможно, само
ако разводът не е опция. Ако разводът е достъпен като лесен изход от
предизвикателството да станеш по-добра личност, както е в нашето общество, повечето
хора ще следват пътя на най-малкото съпротивление и ще се развеждат при първите
трудности.
Ако човек е заслужил да има такава добродетелна съпруга, каквато е описана
в този стих, той е равен на Индра, царя на Рая. Според Ведите в нашата Вселена
съществуват три вида планети – висши, средни и низши. На висшите планети живеят
благочестиви личности, които служат на Бога, като се грижат за мениджмънта на
Вселената. Те се наричат сури (полубогове).
На средните планетарни системи живеем ние, хората. Низшите светове са обитавани
от демонични живи същества, които винаги се противопоставят на Върховната
Божествена Личност, Кришна, и Неговите последователи (полубоговете). Те се
наричат асури.
На Райските планети (Сварга)
отиват тези, които следват законите на Ведите, свещените писания, дадени в
зората на творението от Бог Кришна. Но дори и в Рая душата не е освободена от
проблемите на материалното съществуване. На първо място, животът там не е вечен.
Когато райските обитатели изчерпят резултата от благочестивия си кредит, те
трябва да се върнат и да приемат раждане на Земята, за да извършат нови
благочестиви дейности и по този начин отново да отидат в Рая. Дори докато са в Сварга, те не са напълно свободни от
проблеми; понякога демоните от низшите планети превземат Рая и полубоговете
трябва да се спасяват и да живеят в изгнание.
Затова в „Бхагавад-гита“ Кришна ни съветва, че вместо да се стремим към
Райските планети, трябва да си поставим за цел веднъж завинаги да сложим край
на този порочен кръг на раждане и смърт в материалния свят и да се върнем
обратно вкъщи, обратно при Бога, където животът е вечен и е изпълнен с
блаженство и знание. Това е възможно само като се отдадем на Бога и постигнем
чиста любов към Него. Най-лесният начин за това е като повтаряме Неговите Свети
Имена: Харе Кришна Харе Кришна Кришна Кришна Харе Харе, Харе Рама Харе Рама
Рама Рама Харе Харе. Тази мантра е известна като великата мантра на
освобождението и е спомената в едно от най-древните ведически произведения, „Кали-сантарана
Упанишад“. В него се казва:
харе
кришна харе кришна
кришна
кришна харе харе
харе
рама харе рама
рама
рама харе харе
ити
шодашакам намнам
кали-калмаша
нашанам
натах
паратаропаях
сарва
ведешу дришяте
Шестнайсетте думи на мантрата Харе Кришна са най-доброто средство за
преодоляване на греховното влияние на епохата на Кали. Няма друг начин да се
спасим от покварата на тази епоха, освен да повтаряме мантрата Харе Кришна.
Дори да изучи цялата Ведическа литература, човек няма да намери по-възвишен
религиозен метод за тази епоха, отколкото възпяването на Харе Кришна.